צילום ארכיון

בתחילת חודש יולי האחרון נכנסו לתוקף תקנות חדשות המבקשות לעשות סדר בתחום האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים נוכח הכאוס ומספר הנפגעים ההולך וגדל. עפ"י התקנות, הרוכבים מחויבים בתיאוריה או מבחן ייעודי ובמקביל עליהם לרכוב עם סימון זוהר על הקסדה.

למרות התקנות החדשות הפקחים העירוניים טרם הוסמכו לביצוע אכיפה, אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי גם כאשר יש בידן סמכויות, עיריות רבות פשוט לא עושות שימוש בסמכויות ולא מבצעות אכיפה.

בכדי להבין האם הסמכויות שנמסרו לפקחים מיושמות הלכה למעשה, ביקשה העמותה לדעת כמה דוחות רשמו פקחי העיריות בישראל בשנת 2018 לרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים בגין אי ציות לחוק.

מתשובת עיריית אשדוד לעמותה עולה כי פקחי העירייה חילקו 417 דוחות לעבירות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנים 2018-2019, והוסמכו בסה"כ 13 פקחים לאכיפה בלבד. לשם השוואה, בתל אביב שממוקמת בראש הטבלה רק בשנת 2018 חולקו 21,887 דוחות ובראשון לציון שממוקמת במקום השני חולקו 2,663 דוחות.

שבעה נפגעים בממוצע מדי יום מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים
2,647 בני אדם נפגעו בשנת 2018 בישראל בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים – יותר משבעה בממוצע בכל יום. כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.

עוד עולה מהנתונים כי במהלך 2018 נהרגו 19 רוכבי אופניים חשמליים בישראל. במהלך 2018 נפגעו בתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה לא פחות מ-1,855 בני אדם, עלייה של כמעט 5% בהשוואה לשנה הקודמת. במקביל ל-1,855 הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, דווחו למשטרה כי גם 236 בני אדם בתאונות עם קורקינט חשמלי.

מרבית הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים (כאלף בני אדם) היו בני 25 ומעלה. רק 345 משתייכים לקבוצת הגיל 16-18, בעוד 257 פצועים היו בני 18 עד 24. ומה על קבוצות גיל צעירות במיוחד שאינן מורשות לרכוב כלל? בטווח הגילים 12 עד 15 נפצעו כ-200 רוכבים. גם ילדים ותינוקות עד גיל 11 נפגעו כתוצאה מאופניים חשמליים - כ-30 במספר.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 בתאונות דרכים ולכן מדובר במשימה לאומית שמחייבת את כל הגורמים לשתף פעולה כדי להציל חיים. ראשי העיריות חייבים להסמיך את הפקחים עוד היום כדי שיבצעו אכיפה נגד מי שמצפצף על החוק ורוכב על אופניים חשמליים ומסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך".